Idag 1 match

Viktor Matsenius ”Jäkligt taggade för uppgiften”

23 mars 2019 08:59
Dam

Idag är det äntligen dags för första matchen i kvalet till allsvenskan. Huvudtränare Viktor Matsenius är redo och berättar mer inför eftermiddagen.

Skönt att avsluta grundserien med målexplosion?
− Ja, det var väl kanske inte så mycket motstånd i Falun. Men vi sa att göra 17 mål är ändå någonstans en prestation oavsett hur bra eller dåligt motståndet är. Vi var ute efter bra fart och att få en bra känsla och det tycker jag att vi fick. Rätt spelare fick göra poäng och mål och så vidare så jag tror att vi kommer in med gott självförtroende i kvalspelet, säger Viktor Matsenius.

Idag äntligen dags för kval, hur är känslorna?
− Man är förväntansfull! Man har gått och väntat enda sen vi åkte ut förra året mot Nacka, med två sekunder kvar. Man väntat på den här dagen och chansen att ta revansch.

Det har inte skapat väldigt mycket press?
− Vi var favoriter när vi gick in i säsongen vi är favoriter lika mycket som Tyresö. Nu vi har tagit oss till det här kvalet precis som Tyresö. Båda lagen har spelat lika många matcher i seriespelet så det är likadana förutsättningar. Förra året var förutsättningarna lite annorlunda, Nacka hade spelat 14 eller 15 matcher och vi hade spelat nästa dubbelt så många i seriespelet. Så vi kom in lite slitna i kvalspelet men nu är vi hela och fräscha och jäkligt taggade för uppgiften.

Varit lite skador under säsongen, är ni hela och fräscha nu?
− Ja, nu är vi hela och fräscha. De skador vi har fått har varit sådana skador som inte kommer tillbaka i år, det har varit någon hjärnskakning och ett par korsband, så det är klart att vi är försvagade breddmässigt i truppen. Men vi har fortfarande 14-15 riktigt riktigt bra innebandyspelare så det påverkar oss inte kvalitetsmässigt. Det är snarare så att vi kanske blir lite känsliga om det skulle vara någon som blev sjuk eller så. Men spetsmässigt är vi bättre nu än när vi började säsongen skulle jag säga, säger Viktor Matsenius.

Första matchen spelas kvalmatchen i IFU, ni har bra erfarenhet av hemmapubliken?
− Ja, vi gillar ju det. Vi hade mycket folk på kvalspelet förra året och vi hoppas det kommer lika mycket i år. Jag tror att det kommer rulla in en del folk idag. Det ska bli skönt att få börja på hemmaplan.

Vad tror du kommer avgöra till Storvretas fördel?
− Det är två ganska olika lag, ett lag som är lite mer aggressiva och ett lag som är lite mer passiva, ett lag som går lite mer på spelvändningar och ett lag som är lite mer spelande så de som vågar tro på sin spelidé mest, de kommer nog vinna den här matchen idag.

Den första kvalmatchen mot Tyresö Trollbäcken drar igång 16:00 i IFU Arena A, vi ses där!