03 Mar 2 matcher
09 Mar 2 matcher
Idag 1 match

Oavgjort i återkomsten till Allsvenskan!

22 september 2019 16:59
Dam

Det blev 4-4 för Storvreta i sin Allsvenskapremiär mot Åkersberg idag. Storvreta hade ledningen stora delar av matchen men Åkersberga kunde kvittera i slutminuten och få med sig poäng från matchen.

Matchen var fysisk från start och såg en hel del närkamper över hela plan och båda lagen stod upp bra. Båda lagen har också fina chanser. I första perioden har bland andra lagkapten Rebecka Larsson en fin chans och Erika Palmeby hittar till Jenny Tollsten men utan att hitta nätet. Det är först med 13 sekunder kvar av den första som Moa Qvarnlöf vispar in 1-0 från nära håll. Åkersberg visar annars redan i första att det är kontringar som gäller och vassa sådana.

I den andra perioden fortsätter Storvreta kontrollera spelet i IFU Arena medan bortalaget går på kontring och rakt mot mål. Efter 5:29 kan också Åkerberga kvittera genom Sara Sjöström. Men innan perioden är över slänger Emma Johansson in bollen från backplats och Fanny Schenning trycker in returen, 2-1 efter två spelade perioder.

Storvreta inleder den tredje men några riktigt fina chanser men Åkersberga är tunga och effektiva. Precis som i andra perioden tar det drygt sex minuter för de att kvittera. Denna gång är det Karin Henriksson som får in den från slottet. Men Storvreta trummar på och innan halva perioden har gått har både Agnes Aronsson och Viktoria Hübinette hittat nätet bakom en storspelande Maja Grusell i Åkersbergas mål. Men med strax över två minuter kvar på klockan trycker Åkersberga in en reducering, 4-3. Den som målar finns dock inte med i matchprotokollet och bortalaget åker på ett matchstraff. Trots numerärt underläge kan Åkersberga få med sig en straff som Miranda Nilsson får in lite turligt. Efter en mållös förlängning kan vi konstatera att Storvreta får med sig oavgjort, 4-4, från premiären i Allsvenskan.

Matchstatistik Storvreta IBK vs Åkersberga IBF 4-4

Närmast väntar två bortamatcher i Allsvenskan Norra kommande helg. Lördag 28 september väntar Kågedalens AIF i Balderhallen sen dagen efter är det match mot Notvikens IK i Kronahallen som väntar.