03 Mar 2 matcher
09 Mar 2 matcher

Mika Kohonen klar som assisterande tränare för Storvreta!

27 januari 2020 15:34

Storvreta IBK kan nu presentera Mika Kohonen som ny assisterande tränare för Storvreta IBK:s SSL-lag med start i februari.

− Storvreta IBK är stolta över att få tillbaka Mika Kohonen i föreningen. Mika har betytt, och betyder, otroligt mycket för att vi är där vi är idag. Mika som person bidrar med sin professionalitet och kunnande. Mika kommer jobba med Kristofer Widlundh under resten av säsongen i båset, berättar sportsligt ansvarige Henrik Ededahl och fortsätter.

− På grund av skada blev säsongen i finska Happee förstörd så nu kommer Mika stötta Storvreta i jakten på ytterligare medaljer. Välkommen tillbaka Mika, jag tror att hela Storvretapubliken längtat efter att få se dig i klubbmärket igen.

Kontraktet träder i kraft den 1 februari och Mika Kohonen är förväntansfull inför återkomsten till Uppsala och Storvreta IBK.

− Situationen är lite speciell. Hälsenan gick av när jag spelade med Happee i Finland och det blev ju klart ganska snabbt att jag är sjukskriven sex månader som spelare. Sen måste jag hem till familjen, jag är pappa till två söner och jag har varit ifrån familjen i fem säsonger, säger Mika Kohonen och fortsätter.

− Eftersom Storvreta bara har en tränare för tillfället och jag tror att jag kan hjälpa till på tränarsidan och hjälpa laget så gör det att jag får ett syfte. Det är alltid tufft med skador, att gå runt hemma och tycka synd om sig själv och grubbla över saker är inte det optimala. Sen är jag 42 och framtiden är väldigt oviss. Men det är otroligt bra att vara tillbaka och jag ser fram emot att hoppa på laget första februari.

Vad kommer du bidra med som tränare?
− Jag måste sitta ner med Kristofer och snacka om hur han vill ha det men jag tror att jag lärt mig en och annan sak från riktigt bra tränare och spelare. Jag har dessutom tänkt innebandy länge, nästan som tränare. Men jag är där för att hjälpa laget och hjälpa killarna och tävla, det är det enda som gäller, säger Mika Kohonen.

En lite längre intervju kommer inom kort här på hemsidan.