Tre från Storvreta IBK uttagna till Spanienläger!

3 maj 2024 13:05

Sakarias Ulriksson, Tobias Gustafsson och Gabriel Kohonen har alla tre blivit uttagna till svenska herrlandslagets läger på Alicante mot slutet av maj.

På innebandy.se kan vi läsa följande inför lägret.

I mitten av maj 16-20 blir det ett innebandyfritt läger för herrlandslaget. Istället för träning med klubba och boll blir det en hel del fysisk träning, tävling och gemenskap i spanska Alicante.

"Vi kommer att testa både tävlingsmänniskan och lagspelaren i olika moment", säger förbundskapten Thomas Brottman om lägret.

Det är en trupp som innehåller både erfarenhet och nytillkommet när Sveriges herrlandslag åker på läger till Spanien.

– Jag skulle säga att det är en ung och fräsch trupp som åker iväg. Det är ett yngre gäng som är med och det blir ett bra läge att känna på dem som spelare, människor och idrottsmänniskor. Det är viktigt för oss att gruppen ska fungera, säger Thomas Brottman och utvecklar hur han och kollega Niklas Nordén ser på truppläget:

– Vi har en ständig kontakt med ett 40-tal spelare. Man är varken given till VM för att man är med nu, eller utanför VM-truppen om man inte är med nu. Alla de 40 är landslagsspelare enligt oss i detta läge.

En grundingrediens i Thomas Brottmans och Niklas Nordéns framgångsrecept har varit att svetsa samman gruppen. Ett långkok som också sker på individnivå och något som de båda förbundskaptenerna ska se till att puttra vidare under detta läger.

– Vi kommer att testa både tävlingsmänniskan och lagspelaren i olika moment. Det tillsammans med umgänget kommer göra att det blir ett kravställande team building-läger skulle man kunna kalla det.

– Det är ett viktigt steg mot VM 2024 och då kommer vi dra åt skruvarna för att vi måste göra saker rätt och riktigt. Allt från hur man som spelare sköter levernet till proffsigheten, att man blir mer av en helårsinnebandyspelare.

I spelarnas packning kommer det dock inte att behövas någon innebandyklubba under detta läger, men träningsskorna ska givetvis med.

– Vi kommer träna en hel del fysiskt men det kommer inte vara innebandy. Vi hade kunnat åka på ett innebandyläger men vi ser inte vitsen med det när många precis kämpat sig igenom säsongen och har lite skavanker. Då är det bättre tajmat med att ha den här typen av läger.

Du hittar hela truppen på innebandy.se här!