Hårt jobb i gymet!

Nyheter - Hårt jobb i gymet! - ctl00_cph1_artImg

När A-lagsspelarna har uppehåll i den gemensamma försäsongsträningen, kör målvakten Viktor Klintsten och forwarden Henrik Stenberg ett specialprogram för sin fysträning. Programmet har lagts upp och genomförs med hjälp av Frida Klintsten, nyutexaminerad från Idrottsvetenskapliga programmet i Umeå.

A-lagets herrar befinner sig, när denna artikel produceras, i fasen ”egen träning”. Vi pratar då om perioden mellan vårens gemensamma försäsongsträning och höstens upptakt i början av augusti. Två av dem kör extra hårt och drillas i ett specialprogram av Frida Klintsten, nyutexaminerad från Idrottsvetenskapliga programmet uppe i Umeå.
Det är målvakten Viktor Klintsten och forwarden Henrik Stenberg som under devisen ” no pain, no gain” kör ett specialprogram för fysträningen som Frida, storasyster till Viktor, både lagt upp och genomför med killarna.
Webredaktionen begav sig ut till Storvreta Gym på Skogsvallsvägen 7 i Storvreta, för att följa en del av ett pass med killarna. Vi har också passat på att intervjua Frida om denna specialträning och vad den innehåller. För många innebär uppehållet i försäsongsträningen ett individuellt program. Därför är det intressant att se vad dessa två spelare får för specialträning
Frida Klintsten förbereder kvällens fyspass
Specialträning för innebandyspelare låter intressant, vilka moment innehåller din personliga fyscoachning som inte finns i de ordinarie fyspassen?
Detta år hade de inga styrketester innan de skulle börja sin egen träning, vilket kan ha varit bra att ha gjort eftersom de då har bättre koll på vad för sorts styrka och vilka delar de behöver träna upp, säger Frida. Men jag känner dessa killar och vet vad de behöver förbättra fortsätter hon. De fick även innan vi satte i gång, säga själva vad de ville träna upp. I början låg fokus mest på maxstyrka men med tidens gång har styrkan anpassats till det just de behöver.
– Sen ser ju jag vad som går bra och mindre bra, vad som kan behövas lägga mer energi på under passen, progression och kan anpassa schemat efter förutsättningarna.
Jag är även med på de allra flesta passen för att hjälpa, coacha och pusha
dem, vilket kan vara bra för dessa virriga killar, säger Frida med ett leende.
– Vi har kört styrketräningen på Storvreta Gym, vilket vi även gjorde förra året, och det har fungerat exemplariskt. Personalen är fantastisk och miljön, vikterna och maskinerna är jättefräscha. Jag får komma in utan att ha betalat en krona och stå där och skrika på grabbarna. Vi tar mycket plats och för ett himla liv, men de är bara trevliga och bjöd t.o.m. resten av familjen på kaffe när de var där nere och kikade, berättar Frida.

Hur fungerar det med maten då när man tränar så här hårt? Innehåller ditt program även kostråd?
– Jag skickar iväg ett mail till dem då och då som handlar om vad och varför de ska äta vissa saker. Sen brukar de fråga ganska mycket om vad de ska äta innan och efter träningarna, vad de ska äta för att ”få rutor på magen” så jag svarar väl JA på den frågan, säger Frida.  Ingen av dem har väl någon bra koll på vad som är bra och mindre bra att äta när de tränar som de gör. Sen har jag sagt åt dem att dra ner på skräpmat och det sa de inte var några problem när
vi startade. Huruvida de har gjort det vet jag dock inte, fortsätter hon.

Den här träningen ligger i uppehållet mellan lagets tidiga och sena försäsong. Men Frida ser gärna att de kör extra styrketräning även senare under säsongen, eftersom de inte gör det med laget och det är en viktig del av innebandyn för att undvika skador. 
Stenberg kör bänkpress

– De hade några dagar ledigt efter att deras sista gemensamma träning med laget tog slut. Men sen körde vi igång med lite tester för att se hur de låg till styrkemässigt, så jag visste hur hårt jag skulle köra med dem. Nu kommer vi att hålla på tills de startar med laget igen. Men de åker på semester en vecka då de blir lite lugnare träning för dem.
Det är en målvakt och en forward som du hårdkör med, skiljer sig deras träningsprogram något?
– Under de första veckorna kör de typ samma sorts träning, dock lite skillnad på vikter och fokus. Detta för att bygga upp grund/maxstyrka och grundkondition, förklarar Frida.
– De sista tre veckorna är träningen mycket mer individanpassat. För Henke, (Henrik Stenberg, red:s anm.) som är en snabb och liten forward, ligger den största fokusen på att förbättra styrkan i hela kroppen, fortsätter hon.  
– Men han ska samtidigt förbättra och underhålla kondition, snabbhet samt explosivitet.
Klintsten vilar mellan övningarna
Viktor, en stor målvakt som är relativt smidig och stark, behöver (framförallt) bål- och benstyrka, uthållighet, kondition, reaktionssnabbhet samt smidighet och rörlighet. Detta kommer han att få fokusera på, berättar hon vidare. Det är även en till kille med och tränar, Matthias Gustavsson, som är en stor, stark back. För honom är det mycket kondition, snabbhet och explosivitet, men även styrka som gäller. Eftersom han har haft en knäskada samt har en fotledsskada så ska vi även stabilisera upp muskler kring foten och knäet, förklarar Frida som också är utbildad inom rehabträning.
 
– Rehab är en av delarna i utbildningen och något jag gärna skulle vilja jobba med. Matthias har ju som sagt lite småskador vilket gör att det blir lite stabiliserande träning för honom. 
Jag gjorde en intervju med Viktor i våras och han nämnde din specialträning med honom och Henke förra sommaren som en av hans framgångsfaktorer för senaste säsongen. Det måste kännas bra och vara en god bekräftelse på att träningen är bra, eller hur?
– Ja, det är alltid roligt att höra att det man gör är till någon nytta, speciellt eftersom jag lade ner så otroligt mycket kraft och energi på att få ihop det, vilket även de gjorde. Det är också härligt att de själva fick ett kvitto på att all tid de lade ner i spåret och på gymmet gav resultat, speciellt eftersom Henke var lite ”småskeptisk ”till att han behövde det förra sommaren, säger Frida nöjt.
Du har själv spelat innebandy och kanske spelar fortfarande.  Vad är viktigast när det gäller fysträning för en innebandyspelare jämfört med t.ex. en fotbollsspelare eller annan bollsport. Finns det någon skillnad?
– Jag har alltid spelat innebandy, i Storvreta (div. 1), Årsta (div. 1), Tunet (norska elitserien) samt Umeå City (div. 1). Jag har svårt att se mig själv utan det, trots att jag lade klubban på hyllan uppe i Umeå. Jag började spela med Umeå City men det tog för mycket tid från skolan. Efter det började jag massera IKSU damer och fick i och med det vara med om allt runt omkring innebandyn, vilket nog är en av de saker jag saknar mest. Jag var även med och tränade en enstaka gång, det var otroligt roligt!
– Det är, enligt mig, ganska stor skillnad på vad fysträningen ska innehålla mellan dessa idrotter. Under en innebandymatch springer spelaren i genomsnitt 6 st. 20 meters ruscher/min och detta i högsta möjliga fart samt utsätts för snabba starter och stopp, plötsliga accelerationer och variation i riktningarna. Fotbollen, däremot, innehåller betydligt längre löpningar och då är de flesta inte 100 % -iga ruscher. En innebandyspelare måste behärska många olika atletiska kvaliteter så som snabbhet (accelerationssnabbhet), riktningsförändringar, styrka, balans, stabilitet samt flexibilitet. En vältränad spelare löper mindre risk för att skada sig, vilket kan vara bra att tänka på. De flesta idrotter har förstått vikten av styrketräning och där ligger innebandyn en bit efter. Om man jämför med ishockeyspelare t.ex. som börjar med det redan som 6-7 åringar, så ligger innebandyn långt efter, där man börjar med det många år senare och då oftast enbart under försäsongen, vilket är alldeles för lite tid, förklarar Frida.
Webredaktionen passade på att gratulera Frida till sin examen från Idrottsvetenskapliga programmet och frågade vilka planer hon har för framtiden.
Grattis till examen Frida! Vad står närmast på tur nu i kalendern?
– Tack! Programmet jag går heter ”Idrottsvetenskapliga programmet med inriktning på idrottsmedicin och coachning”. Jag spenderade de tre första åren uppe i björkarnas stad, Umeå. I programmet ingår bl.a. kurser som; idrottspedagogik, ledarskapsmetodik, idrottspsykologi, kostvetenskap, styrke- och konditionsträning, biomekanik, testmetodik, massage samt en massa olika idrottsmedicin kurser. Nu ska jag bygga på en magisterexamen till hösten och våren, där praktik och D-uppsats ingår. Praktiken ska jag göra på Bosön och kommer troligtvis att skriva min uppsats kopplat dit. Jag kommer även att fortsätta ha spinningpass och hjälpa lillebror under hösten. Efter det så får jag se vad jag känner för att fortsätta med, men jag ska i alla fall plugga mer kost.

Är killarna disciplinerade i sin träning och är du en ”sträng” coach?
– Det beror på hur man definierar disciplinerade. De vill ju hinna med allt man ”bör” göra under sommaren och sånt de inte hinner med under säsongen så
jag får ju tjata lite på dem, men jag är rätt snäll. De är väl alla tre ganska slöa runt omkring men när vi väl kör våra pass så är det 100 % som gäller, det är jätte skönt! Dock kan det vara lite svårt att få dem totalfokuserade när alla tre är tillsammans. Det finns mycket man ska hinna snacka om, samt lillebror och
jag hamnar då och då i luven på varandra, men det är vi vana vid, säger Frida med ett leende. 
"Full fokus"
























–Jag skulle säga mig vara sträng, men snäll och konsekvent. Har man att göra med tre 20-åriga killar så måste man använda piskan ibland, fortsätter hon.
Skulle du kunna tänka dig att vara fystränare åt något lag på heltid?
– Absolut! Det har jag tänkt försöka hinna med någon gång i framtiden. Jag har många bollar i luften (ibland för många) och många saker jag skulle vilja jobba med, avslutar Frida intervjun. 


























Webredaktionen tackar för intervjun och när vi säger hejdå till Frida och grabbarna och de sätter sig i bilen för att åka vidare till kvällens spinningpass i Uppsala, avslöjar hon att Mattias Samuelsson och Staffan Jacobson ska ansluta till spinningen. Kanske har Fridas stränga sommarprogram lockat flera?  
”No pain, no gain”.
 
Text: Marika Gustafsson

Sida 1/10

Tillbaka »
HUVUDPARTNERS
returpappercentralenbanner.jpg

SAMARBETSPARTNERS
Heatbanner.jpgKomedia200x80.jpgLatitude59200x80.jpgUltimatePerformance.jpgMarkona200x80.jpgElljussmall.jpgFerrotagetpartner.jpgGimobuss.jpgVisibia200x80.jpgLudqvistel.jpg
MEDIEPARTNERS
Mixmegapol200x80.jpg Laget200x80.jpg