03 Mar 2 matcher

Nykomlingen föll igen - Storvreta nådde tvåsiffrigt

3 december 2017 15:05
SSL Herr

Tränareffekten uteblev för Örebro - istället gick nykomlingen på sin sjätte raka förlust. Efter att ha pressats länge punkterade Storvreta bortamötet med sex mål i slutperioden.

Örebro - Storvreta 4-10 (2-3, 2-1, 0-6)

Mål Örebro: Hannes Karlsson 2, Simon Palmén, Jacob Embretzen

Mål Storvreta: Niklas Winroth 3, Victor Andersson 2, Tobias Gustafsson, Henrik Stenberg, Michael Jansson, Nicklas Paulsson, Albin Sjögren

Tidigare i veckan kastade Örebro om på tränarbänken. Under söndagen var det dags för ersättarna Marco Juuska och Jonas Eriksson att gå sitt första test till mötes - formstarka Storvreta hemma i Idrottshuset. Och tränarparet fick bästa tänkbara start, med ett piggt Örebro som radade upp chanser i matchupptakten och som efter 4.21 tog ledningen. Hannes Karlsson mötte då upp Daniel Hellkvists bakåtspel med ett skott som ändrade riktning till ledning.

Övertaget var talande för en periodupptakt som Örebro kontrollerade, men halvvägs in snappade Tobias Gustafsson upp bollen bakom mål och bröt snabbt upp i banan innan han lyfte in kvitteringen. Simon Palmén återgav Örebro ledningen kort därefter på en fin styrning innan Henrik Stenberg bara sekunder senare utjämnde på nytt. Storvreta växlade upp ju längre det led och efter ett bolltapp av närkingarna avslutade Michael Jansson en kontring i öppet nät till 2-3.

Andersson och Winroth avgjorde - två mål var i slutperioden

Tidigt in i mittenakten snodde Jacob Embretzen sedan åt sig bollen på egen planhalva, stack upp i en kontring och stänkte dit utjämningen för Örebro. Storvretas replik kom omedelbart genom en omarkerad Niklas Winroth och gästerna skruvade åt ett tydligt grepp om matchbilden. Örebro trycktes tillbaka rejält och hamnade i bekymmer med ett boxplay. Där klev dock hemmaspelarna fram med en stor försvarsinsats, personifierad av Jim Genberg som på Andreas Granqvistmanér rensade undan bollen med högerfoten.

Spelmässigt fortsatte det ändå att tala för Storvreta, som bland annat hade ett friläge genom Albin Sjögren som Adam Kodelja stoppade. Örebro växte efterhand in och med två minuter kvar till vilan hittade Emil Lundmark till sist igenom med den passning som han sökt, något som gav Hannes Karlsson möjligheten att bomba in 4-4 med sitt andra för dagen.

Vid likaläge inför tredje skulle Storvreta visa upp sin klass. Nicklas Paulsson vinklade efter tre minuter in ledningen i öppet nät och därifrån rann det snabbt på. Victor Andersson och Niklas Winroth blev båda tvåmålsskyttar i en slutperiod som gästerna sprang in hela sex bollar i. Siffrorna landade vid 4-10, något som förlängde Örebros tunga förlustsvit till sex raka matcher. Samtidigt fortsätter Storvreta att gå starkt - nu med åtta vinster på sina nio senaste matcher.