Övertidsförlust i slutsekunden mot Falun!

3 januari 2018 20:55

Trots att Storvreta gick ifrån till 0-3 i inledningen av den andra perioden kom Falun ikapp i vad som skulle bli en högdramatisk match. Oavgjort 6-6 efter ordinarie tid skulle tillslut bli förlust 7-6 i övertidsperiodens sista sekund.

Fem minuter in har Albin Sjögren en klockren chans och bollen tar sig förbi Johan Rehn men stannar just innan mållinjen. Efter dryga 8 minuter av matchen flippar Jacob Glas in bollen till Victor Andersson i slottet som i sin tur slänger bollen mot mål och den touchar Rehn och letar sig in, 0-1. Vilket innebär att Glas får med sig sin första poäng för säsongen. Avslutande minuterna av perioden blir något böljande och Henrik Stenberg får en helt öppen chans som räddas. För Falun har Ciya Hajo ett riktigt fint läge men kan inte sätta dit den. Med 42 sekunder kvar av den första perioden kommer istället 0-2 när Jimmie Pettersson vänder runt i höga slottet och smäller in bollen. I inledningen av den andra perioden har Valdemar Ahlroth en klockren chans som räddas. Det blir Robin Nilsberth som smäller in nästa mål. Efter dryg fem minuter lägger Ahlroth upp bollen till Nilsberth och han slänger in 0-3. Efter målet öser Storvreta på rejält och skapar flera farliga chanser. Men efter 11:36 kommer istället en reducering när bollen letar sig fram till Rasmus Enström på bortre och han rakar in 1-3 i öppen kasse. Under minuten senare kommer också 2-3 genom Alexander Hallén. När klockan närmar sig 15 minuter letar sig dessutom bollen fram till Omaar Aldeeb mitt framför mål och han kvitterar till 3-3. Falun drar upp tempot i slutet av andra perioden och skapar många chanser men Klintsten står pall.

Efter blott 1:27 av den tredje kan Robin Nilsberth dra in 3-4 till Storvreta genom ett mäktigt dragskott utifrån, sitt andra mål i matchen. Men några minuter senar skjuter Hallén ett skott ute vid sargen och bollen letar sig in till 4-4. Men nu har matchen öppnat upp sig och efter 3:54 sätter även Pettersson sitt andra mål i matchen efter en fin diagonalpassning av Andersson. I en spelvändning strax därefter hittar Ahlroth till Niklas Winroth som väntar ut Rehn och sätter 4-6. Målchanserna fortsätter komma och efter 11:01, när Ahlroth är skadad och inte kan jobba hem, passar Falun på att sätta 5-6 genom Hallén och bytet efter får dessutom Aldeeb in 6-6 efter att ha vallat in den på en Storvretaförsvarare. Falun är vassast i slutskedet av matchen men den går till övertid. Övertiden blir böljande med chanser åt båda håll och precis när det ser ut som matchen ska gå till straffar får Enström bollen nära mål och kan sätta 7-6 efter 4:59.

Matchstatistik IBF Falun vs Storvreta IBK 7-6 på övertid

Närmast väntar ytterligare en bortamatch redan nu på lördag klockan 13:00 mot Team Thorengruppen, en match ni ser på SSLplay.