Seger i svängig match i Umeå!

7 oktober 2017 22:28

Efter att Storvreta tagit en stabil 0–3 ledning verkade det som en seger var på gång. Men Dalen kom tillbaka flera gånger och gjorde match av det ända in i det sista. Tillslut skrev segern till 5–8 och Storvreta fick med sig tre poäng till Uppsala.

Den första perioden är svängig och båda lagen har en del riktigt bra chanser. Viktor Klintsten är vass i Storvretas mål och Måns Parsjö-Tegnér likaså i Dalens. Det är också en fysisk match och det är mer än en gång som en Storvretaspelare blir liggande i första perioden. Med strax under tre minuter kvar av perioden får Storvreta chansen i powerplay och man tar den. Tobias Gustafsson till Albin Sjögren, 0–1. Innan periodpaus kommer dessutom 0–2 när Storvreta fått straff. Jimmie Pettersson kliver fram kyligt och fintar ner Parsjö-Tegnér och lyfter in bollen.

Det tar sen bara 25 sekunder av den andra perioden för Storvreta att näta. Ett riktigt snyggt klapp-klapp spel resulterar i att Niklas Winroth kan toucha in 0-3 i öppen kasse. Men glädjen blir kortvarig då Patrik Rokka vispar in 1–3 bara 20 sekunder senare. Samma Rokka sätter också 2–3 när matchen närmar sig mittpunkten. Men nu är det Storvretas tur att svara och kort efter Rokkas andra mål sätter Valdemar Ahlroth 2–4 distinkt. Trots chans i powerplay för Dalen kommer också 2–5 från Ahlroth efter att Klintsten stått pall under fyra mot fem.

I den tredje perioden öppnar det upp sig rejält. Efter bara 38 sekunder fullbordar Ahlroth sitt hattrick till 2–6. Men när Viktor Klintsten åker ut för snack passar Dalen på att trycka in 3-6 genom Anton Åkerlund medan Storvreta fortfarande står och pratar ihop sig. Sen växlar lagen mål med varandra, Pettersson målar och Niklas Winroth likaså. Men Dalens Viktor Nystedt sticker emellan med ett mål vilket innebär 4-8 med strax under 8 minuter kvar av matchen. Dalen avslutar sedan matchen med att växla mellan fem och sex utespelare och får också in 5-8 men man kommer inte närmare än så och Storvreta får med sig sig första trepoängare för säsongen!

Matchstatistik IBK Dalen vs Storvreta IBK 5-8

Närmast väntar hemmamatch mot AIK på onsdag! Kom ner och stöd Storvreta till sin första hemmavinst! Köp biljetter här.