03 Mar 2 matcher
09 Mar 2 matcher
Idag 1 match

Seger i explosiv match mot Vipers!

29 oktober 2017 19:00

Storvreta vinner tillslut med 10–6 över Växjö Vipers i en match där Valdemar Ahlroth gör hattrick och Henrik Stenberg sätter fyra mål men fokus hamnar på närkamper och protest mot domslut.

Båda lagen lägger i högsta växeln från start och Växjö börjar matchen med att pressa ner Storvreta rejält men Storvreta spelar sig ur pressen och börjar istället utmana Eero Kosonen i Växjös mål. När Storvreta får chansen i powerplay kommer utdelningen, Albin Sjögren sätter 1-0 distinkt dryga sju minuter in i perioden. Storvreta sätter sen ytterligare tre obesvarade mål innan första tjugo är över. Tvåan kommer från Valdemar Ahlroth som kyligt väntar ut Kosonen och placerar in bollen, trean tillhör Robin Nilsberth som drar in bollen utifrån efter ett frislag. 4-0 är sen en riktig godbit efter en snabb spelvändning där Mattias Samuelsson kommer i fart och hittar Henrik Stenberg som vräker sig fram och sätter 4-0 som också är resultatet efter den första perioden.

Den andra perioden handlar om allt annat än mål. Även om Växjö Vipers André Andersson sätter 4-1 på straff innan perioden nått tre minuter och Henrik Stenberg sen sätter 5-1 senare så är det fysiska spelet och utvisningar i fokus. Vipers tränare Niklas Nordén får lämna bänken efter protest mot domslut mot slutet av perioden. Men den stora händelsen är när Johan Roos vårdslöst trycker till Jimmie Pettersson som blir liggande och sen får lämna planen. I samband med händelsen rusar Viktor Klintsten mot Roos och det blir tumult mellan båda lagen. Johan Roos åker på matchstraff 3 och Viktor Klintsten åker på matchstraff 1 vilket innebär att Jacob Pettersson får kliva in i hetluften med strax under fem minuter kvar av den andra perioden.

I indelningen av den tredje perioden hittar Växjö hoppet när man vänder spelet och Filip Kjellsson sätter 5-2 från nära håll. Under minuten senare kommer också 5-3 när Kasper Hydén vrider om strax till vänster om slottet och hittar in med bollen. Storvreta tvingas till timeout, och det blir en lyckad sådan. Strax efter stänker Ahlroth in 6-3. Strax därefter kommer också 7-3 när Nicklas Paulsson får in bollen. Men målkalaset i tredje perioden har bara börjat. Ahlroth fullbordar sitt hattrick innan Stenberg sätter 9-3. Men med över tio minuter kvar av perioden börjar Vipers ta ut sin målvakt och det bär frukt. Viper gör inte mindre än tre mål i sex mot fem. Med fem minuter kvar att spela står det plötsligt 9-6! Mattias Samuelsson får vila för slag och precis när Vipers ska sätta in sista ryktet forcerar Stenberg in 10-6 med under två minuter kvar att spela och Stenberg får med sig fyra mål från matchen.

Slutresultatet skrivs till 10-6 och Storvreta får med sig en välförtjänt seger in i landslagsuppehållet.

Matchstatistik Storvreta IBK vs Växjö Viper X-X

Närmast väntar landslagsuppehåll sen två bortamatcher innan det är dags igen i IFU Arena. Storvreta möter Mullsjö söndag den 19 november 16:00, en match ni inte vill missa! Håll ett öga på hemsidan och sociala medier för senaste infon kring biljettsläpp och mer!