Första laget från Storbritannien klara för Storvretacupen!

2 juni 2017 10:44
Storvretacupen

Farnham Fireballs, dryga timmen utanför London, har anmält sig till P04 lätt. Huvudtränare Peter Goodman är också chef för ungdomsutveckling för UKFF och han ger oss en inblick i innebandy i Storbritannien och vad vi kan förvänta oss av laget inför Storvretacupen 17/18.

– Innebandy är fortfarande på ett mycket tidigt stadium i Storbritannien, särskilt på ungdomsnivå. De vuxna ligorna domineras av internationella spelare som bor i Storbritannien, men det är fantastiskt att se att vuxna lag som består av brittiska ex-ungdomsspelare som fixade en fjärdeplats i de nationella mästerskapen 2016, berättar Peter Goodman.

Vilka förväntningar har du på Storvretacupen?
– Det var en stor lättnad när spelarna fick veta att de inte skulle delta i svår, men även i den lätta kategorin blir det inte lätt. Vi planerar inte att återskapa Eddie Eagles framgångshistoria och avsluta med "en härlig sista plats", men vi är realistiska om att spela matcher i innebandyns hemland. Vi är där för att njuta av upplevelsen av en av världens bästa innebandyevenemang och lära oss mycket på vägen, fortsätter han.

Vad ska åskådarna förvänta sig av ditt lag?
– Spelarna är passionerade om innebandy och innebandy i Storbritannien är i sina tidiga skeden så spelarna tar Storvretacupen väldigt seriöst. Jag har sett några underbara skott från snäva vinklar från dessa ungdomar, med en spelare som även siktade på målvaktens hjälm för att valla in bollen i mål när anfallaren stod vid stolpen och jag har sett en stor defensiv uthållighet även när de förlorat match efter match. Så det blir roligt!

Läs mer om innebandy i Storbritannien och Farnhem Fireballs på Storvretacupens hemsida här.