06 Jan 1 match
22 Jan 1 match
27 Jan 1 match
Idag 1 match

Pontus Wirdby ”En upplevelse man sent glömmer!”

22 april 2019 12:24
SM-finalen

En person man inte kommer kunna missa i det röda havet i Globen på lördag är Pontus Wirdby, ordförande i Storvretas supporterklubb Red Eagles de senast fem åren. Häng på och Globen kommer att koka!

Hur har Red Eagles upplevt den här säsongen?
− Denna säsong har varit både bra och dålig. Det finns mycket bra att säga, IFU har förblivit vår och publiken lever sig in i matcherna mer och mer genom att hänga på klackens trummande och ramsor. Det tråkiga är att vi knappt varit på några bortamatcher denna säsong förutom derbymatcherna men som sagt IFU är rött och svart. Vi ser fram emot några bortamatcher under nästa säsong, berättar Pontus Wirdby.

Hur är känslan inför finalen?
− Känslan är bra inför denna final då vi kunnat bygga på det som var bra under förra finalen och förbättra det som var lite mindre bra. Så som det känns nu så ser vi fram emot finalen och hoppas på en bra sådan både på plan och på läktaren.

Hur ska ni se till att få Globen att koka och Storvreta att lyfta?
− Vi börjar redan att bygga upp känslan genom en gemensam supportermarsch från att bussarna lämnar av oss. Så se till att stå kvar där ni blir avsläppta och leta upp trummorna så fixar vi till en bra marsch med Storvretafamiljen som vi hade förra året. Efter marschen inne på arenan och under matchen så hoppas vi att alla sjunger och skriker. Det kommer en lista med lite texter om våra lätta ramsor på vår Facebooksida, läs på det och du hjälper oss i Globen, på så sätt skapar vi det bästa trycket. Vi kommer även att gå runt med megafoner och mana på alla vretafans på läktaren, fortsätter han.

Hur kan man vara del av klacken i Globen?
− Du kan vara en del av klacken i Globen genom att sjunga och heja. Om du som läser detta sjunger så kan det smitta av sig på andra så var inte rädd att heja och sjunga fram laget. Sen ska man hjälpa oss i klacken när spelarna kommer in, vi kommer att ge instruktioner på plats innan allt sätter igång. Kärnan av klacken, dels trummorna och vi som sköter hela klacken, kommer att centrera sig i mitten av Storvretasektionerna så kom och snacka med oss innan match om du har några frågor.

Vad tycker du talar för ett historiskt guld på lördag?
− De som talar för ett historiskt guld är om vi ger allt på läktaren så smittar det förhoppningsvis av sig på spelarna. Sen att laget är starka tillsammans gör att man blir farliga. Sen sist men inte minst så ska laget spela för Jeppe (Jesper Berggren) så att han får det avslut vi alla önskar honom, ett SM-guld!

Kan man kontakta dig om man vill bli involverad i Red Eagles?
− Man kan alltid ta kontakt med mig genom att skriva ett meddelande på Red Eagles Facebooksida om man vill vara en del av Red Eagles. Jag lovar er, det är en upplevelse man sent glömmer! Påminner bara att stanna kvar på det stället där ni blir avsläppta av bussen på lördag och leta upp trummorna så tar vi en samling där. Nu kör vi, vi är Vreta, mot guld nummer sex! Avslutar Pontus Wirdby.

På lördag den 27 september är det alltså dags för SM-finalen i Globen! Storvreta släpper sina finalbiljetter på tisdag 12:00, läs mer här.