Mattias Samuelsson: Roligt att få smyga omkring i en liten OS-by

21 juli 2017 10:25

På fredag den 28 juli drar World Games igång för svenska herrlandslaget när man möter USA klockan 12:00. Storvreta IBK har med fyra spelare med i det svenska laget. Bland spelarna från Storvreta IBK finns Mattias Samuelsson som har hållit ett högt tempo hela sommaren.

Hur har sommaren sätt ut? – Full gas. Har haft två veckor semester hittills och har varit på Öland en vecka samt städat av Leksand Sommarland. Försöka vara så mycket med familjen som jag bara kan såklart, berättar Mattias Samuelsson.

**Hur har du hållit formen inför World Games? ** – Jag har inga problem att träna. Varken gå ut och springa eller ta mig till gymmet så fysiskt är jag i bra form. Innebandyformen är ju en helt annan sak. Men vi hinner med lite träningar när vi är på plats så jag är inte speciellt orolig.

**Vilka förväntningar har du på eventet? ** – Dels ska det bli roligt att spela innebandy igen, var ett tag sen. Sen ska det bli väldigt roligt att få smyga omkring i en liten OS-by med massa andra deltagare från andra sporter. Ska försöka se så mycket jag kan av andra sporter självklart. Sen förväntar jag mig att vi vinner, vill väldigt gärna ta hem denna titel!

**Vad tror du krävs för guld? ** – De bästa spelarna i världen är på plats så det kommer krävas massor såklart. Men kommer vi upp i bra nivå så vinner vi. Så är det alltid när Sverige spelar.

**I övrigt finns det några andra sporter du ska kika på? ** – Sumobrottningen är jag sugen att slå en kik på. Beach handboll är en annan favorit, om vädret tillåter, avslutar Mattias Samuelsson.

Förutom Mattias Samuelsson kommer också Robin Nilsberth, Tobias Gustafsson och Viktor Klintsten finnas med i laget.

Sverige möter också Schweiz på samma fredag klockan 20:00. Lördag spelas sen semifinaler och på söndag final. Du ser World Games på IFFs YouTube kanal 1 här.

World Games är försteget till OS och är ett multisportevenemang som arrangeras vart fjärde år av International World Games Association under beskydd av Internationella olympiska kommittén. Den 10:e upplagan av World Games kommer att hållas i Wroclaw, Polen, 20-30 juli 2017. Mer än 3000 idrottare från 31 sporter och 111 länder kommer att delta i spelen.