Idag 1 match

Övertygande seger för Storvreta över Sirius!

25 januari 2018 21:10

Storvreta tog ledningen i derby efter bara 1:32 genom Albin Sjögren och släppte den sen aldrig. Slutresultatet skrevs tillslut till 3-8 inför över 2500 personer i ett kokande IFU Arena. Det innebär tre segrar av tre möjliga mot Sirius.

Derbyt inleds i högsta tempo, båda lagen vill mycket och det syns. Redan efter 1:32 drar Albin Sjögren in 0-1 från nära håll. Sen har Storvreta en handfull chanser och bland andra Henrik Stenberg och Filip Stenmark får iväg farliga avslut. På andra sidan får Viktor Klintsten göra en fin räddning på Joakim Olsson som kommer fri från högerkanten. Joakim Pettersson får dessutom iväg en kanon från backplats men den går tätt över. När Robin Nilsberth får iväg ett skott i höga slottet tar bollen på Siriusförsvarare och letar sig tillbaka till Nilsberth som då hänger in bollen i mål. 0-2 med dryga sex minuter kvar av den första perioden. När klockan sen tickar mot slutet av perioden passar Victor Andersson på att trycka in 0-3 med bara sekunden kvar av perioden.

I den andra perioden ökas målproduktionen rejält! Blott 39 sekunder in i perioden kommer Kevin Söderling in från högerkanten och hänger in 1-3. Under två minuter senare sätter Nilsberth 1-4 med ett ruggigt dragskott utifrån. Några minuter senare kommer 1-4 genom Filip Stenmark som får iväg ett slagskott från backplats. Men Sirius fortsätter tugga på och Söderling kan sätta sin andra kasse för matchen efter 7:25 men dryga elva minuter in kommer 1-5 genom Emil Helmrich. Men Söderling är inte klar och kan fullborda sitt hattrick efter dryga 13 minuter av perioden. Men det är Storvreta som får det sista ordet i den andra perioden när Valdemar Ahlroth drar in 3-7 med under två minuter kvar av perioden.

Den tredje perioden blir målmässigt mycket mer tillknäppt men bjuder ändå på en hel del bra spel. Den närmast fullsatta IFU Arena gungar till och från av publiktrycket, 2573 ger en bra inramning. Efter 11:23 kan så Storvreta utöka sin ledning till 3-8 när Jimmie Pettersson får in bollen bakom Tobias Steineck. Med dryga fyra minuter kvar av matchen får Sirius chansen i numerärt överläge men lyckas inte göra något av det. Det skapas chanser åt båda håll men det blir inga fler mål. Storvreta tar hem derbyt med 3-8 och har därmed tagit hem tre av tre derbyn denna säsong.

Matchstatistik IK Sirius IBK vs Storvreta IBK 3-8

Redan på lördag väntar mästarmöte (!) mot IBF Falun. Lagen drabbar samman 15:00 och du säkrar dina biljetter här! Vi räknar med ännu en publikfest så de bästa platserna går åt fort!