Förlust i tight match mot Dalen!

12 december 2017 21:22

Dalen tog tidigt ledningen i matchen genom Marcus Berglund och även om Valdemar Ahlroth kvitterade till 1-1 i första så lade Dalen sedan grunden för segern i den andra perioden när man gjorde tre obesvarade mål. Dalen vann tillslut med 4-6.

Den första perioden bjuder på spel i hög fart och många närkamper. Dalen nätar först när Viktor Nystedt lämnar bollen till Marcus Berglund som hittar ett avslut från nära håll efter 3:35. Storvreta skapar en del chanser genom bland andra Victor Andersson som nästan trycker in den mitt framför mål men John Stiglund i Dalens mål greppar den på mållinjen. Istället blir det Valdemar Ahlroth som spräcker Dalens nolla efter dryga femton minuter. Storvreta får avsluta perioden med 22 sekunder i powerplay men 1-1 står sig perioden ut.

Den andra perioden inleds med att Storvretas Albin Sjögren träffar ribban i powerplay, något senare träffar även Mattias Samuelsson ribban! Dalen däremot hittar in med bollen. Efter 3:20 skottar Mattias Ljunggren från mittplan och bollen letar sig in mellan benen på Viktor Klintsten. Några minuter senare kommer Nystedt från högerkanten och trocklar in 1-3. Storvreta trummar på och Jimmie Pettersson hoppar in och skapar ett farligt läge direkt. Men ytterligare backskott från Dalen innebär 1-4 efter dryga tolv minuter. Storvreta tuggar på och skapar chanser men det blir inga fler mål i andra perioden, 1-4 med minst tjugo minuter kvar av matchen.

I inledningen av den tredje perioden får Storvreta chansen i powerplay och tar den! Robin Nilsberth dundrar in 2-4 från pointposition. Sen är jakten igång och Petterssons återkomst är en riktigt fin injektion i andrafemman som skapar så mycket press att Dalen tar timeout efter 4:42. Spelet jämnar ut sig något men det mesta handlar om Storvreta fram till 10:22 när Sebastian Degeryd sätter 2-5 efter en diagonal från Jonas Svahn. Några minuter senare sätter Albin Sjögren 3-5 och IFU Arena kokar. Ljudnivån går upp ytterligare när Alexander Rudd gör comeback och är med och skapar lägen. Med under minuten kvar kommer 4-5 och det är nära kvittering men i slutsekunden sätter Ketil Kronberg 4-6 i öppen kasse, vilket också blir slutresultatet.

Matchstatistik Storvreta IBK vs IBK Dalen 4-6

Närmast väntar AIK på bortaplan på söndag! Matchen börjar 17:00 och du ser den på SSLplay.

Missa inte att vi släppt årets julklapp! Tre matcher till superpris, du hittar den här.