Victor Andersson prisad med stipendium från Uppsala Universitet!

30 maj 2017 10:48

Under 2016–2018 delar Uppsala Universitet årligen ut fyra stipendier till studenter vid Universitetet som bedriver elitidrott. Storvreta IBK:s Victor Andersson studerar på grundlärarprogrammet och är en av dem som tilldelats stipendiet.

Stipendiets syfte är att uppmärksamma goda förebilder inom Uppsala Universitet som påvisar möjligheterna att kombinera högre studier med utövandet av elitidrott och består av 25 000 kr.

– Det är alltid roligt att bli uppmärksammad när man gör bra saker och att bli tilldelad ett stipendium är ju en bekräftelse i sig på att man gör det, i detta fall idrottsmässigt i kombination med studier. Samtidigt är det ingen hemlighet att vi innebandyspelare inte blir ekonomiskt oberoende av våra idrotter så ett extra tillskott i kassan som möjliggör mer tid till träning uppskattas extremt mycket, berättar Victor Andersson.

Hur har du lyckats kombinera Universitetsstudier med elitidrott?
– För mig har det fungerat bra redan från dag ett då studier är väldigt flexibelt rent tidsmässigt, missar jag något på grund av träning eller match går det alltid att läsa in. Sen som idrottare har man mycket dötid på långa bussresor och då är det inte svårare än att ha med sig datorn och böckerna och läsa på bussen. Däremot är det mycket eget ansvar men det har som sagt fungerat bra för mig att ha det på det viset.

Vad har du för tips för framtida studenter som vill göra samma resa?
– För studenter så skulle de väl bli att börja idrotta om man vill göra samma resa. Annars är det svårt att få ett elitidrottsstipendium. Tips till idrottare skulle vara att börja studera, man vet aldrig när karriären tar slut så det är sunt att tänka på den civila karriären också, avslutar Victor Andersson.

De som fått stipendiet är:
• Victor Andersson, studerande på Grundlärarprogrammet och aktiv inom innebandy i IBK Storvreta. Har som elitspelare bland annat vunnit fyra SM-guld, tre Europacup-guld och ett VM-silver i Student-VM.
• Moa Mattsson, studerande på Civilingenjörsprogrammet system i teknik och samhälle och aktiv inom fotboll i IK Uppsala Fotboll. Har spelat 14 landskamper i F15-F19 landslag, sju säsonger i Elitettan och Norrettan och är 2017 lagkapten i IK Uppsala Fotboll.
• Sofia Mossberg, studerande på Juristprogrammet och aktiv inom friidrott i Falu IK Friidrott. Har vunnit flera junior-SM-medaljer i 60 och 100 m häck samt haft olika landslagsuppdrag, bland annat junior-EM i Italien och Nordisk-Baltiska mästerskapen.
• Oliver Jonsson, studerande på Masterprogram i Business & Management och aktiv inom basket i Uppsala Basket. Har spelat på elitnivå sedan 2009 och har bland annat vunnit SM-silver med Uppsala Basket säsongen 2014/2015.

Stipendierna delas ut under välkomstmottagningen för nya studenter i höst.