En amerikansk innebandydomare på besök!

22 februari 2019 09:55

När Storvreta besegrade Höllviken i tisdags fanns det en lite annorlunda besökare bland publiken på IFU Arena. Amerikanska innebandyförbundets domaransvarige, Vince Faso, var på plats.

Varför åker en amerikan hela vägen till Sverige för att döma innebandy?
― Det är här innebandy spelas bäst, på den intensivaste och högsta nivån. Det är helt enkelt en annan sport här jämfört med i USA, säger Vince Faso med ett skratt.

Under sitt Sverigebesök han har dömt med Arash Sohrevardi och Thomas Andersson och lärt sig en hel del.

― Det handlar om att vara en bättre matchledare och att kommunicera med spelarna, inte bara stå och blåsa i pipan, säger Vince Faso.

När det gäller matchen tyckte han det var en riktigt kul upplevelse.
― Vilken härlig atmosfär det var! Härligt att se ett svenskt topplag spela bra och få förtjäna vinsten.

När det gäller IFU Arena är han tydlig.
― Det är en dröm! En fantastisk innebandymiljö, säger Vince Faso.

När Vince Faso kommer tillbaka till en Storvretamatch förtäljer inte historien men åker du till en turnering i USA är chanserna stora att du ser honom där med en pipa.

Du kan se en intervju på engelska med Vince Faso om besöket här.