Laget bakom laget!

24 april 2019 12:05
SM-finalen

Bakom alla lag finns det en ryggmärg som ofta rör sig i bakgrunden och ser till att saker blir gjorda och utan dem blir det inga guld. För Storvreta är det lagledare Kent Bäckström och materialarna Jörgen Karlsson och Roger Söderlund.

Kommer man till en Storvretaträning några timmar innan samlingen är det stor chans att man stöter på lagledare Kent ”KB” Bäckström. En man som var med i Storvreta många år innan det blev uppehåll men nu är han tillbaka.
− Både lusten och suget fanns ju. Sen var det möjligt nu när jag gått i pension från mitt bankjobb. Förr var det väldigt svårt att få tiden att räcka till, att både jobba på banken och sen köra det här. Vi har ju en förmåga att gå väldigt långt varje år så säsongen tar aldrig slut, men det är positivt, säger Kent Bäckström.

Under säsongen sköter KB mycket av det administrativa inför matcher, inte minst planeringen för bortamatcherna och för KB är det stora jobbet kring finalen under veckan som är.
− Jag jobbar ju flera timmar varje dag med planeringen och si och så. Så när finaldagen kommer så ska allting vara klappat och klart, då ska jag bara pricka av att vi får våra ackrediteringar och att pressträffen och tekniska mötet flyter på.

Den som leder jobbet kring Storvretas material är den väl så rutinerade Jörgen Karlsson. På frågan om hur många stora finaler han varit med på fick det räknas länge och väl. Slutsatsen blev fem med Storvreta hittills och fem med svenska herrlandslaget. Den här säsongen har han upplevt som lite märklig.
− Den har varit speciell. Man har pratat om att vi inte kommit upp i nivå, vi har inte nått dit vi ska och hela den här sportliga biten. Ändå har vi vunnit allt vi kan vinna förutom Champions Cup så man har ganska höga krav. Man går in i slutspel och vill att man ska vinna med 4-0, 4-0 och finalen men det funkar inte riktigt så, alla lag är bra när man går till slutspel.

Det är inte bara KB som börjat med planeringen inför lördagens final. Och det är tydligt var prioriteringen ligger hos Jörgen.
− Förutsättningarna för grabbarna. Vi har ju börjat planera redan nu, jag, Rogga och KB. Förutsättningarna ska vara bättre än någonsin så att vi går hela vägen, för dit ska vi. Vi ska vinna, säger Jörgen Karlsson.

Rogga är Roger Söderlund, assisterande materialare som har samma fokus och vet vad som gäller.
− Som jag skämtsamt brukar säga, det gäller att skämma bort grabbarna så att de får så bra förutsättningar som möjligt.

Trots att vissa funderat på lagets prestationsnivå har Storvreta slagit poängrekord i SSL den här säsongen och ska alltså spela final om några dagar.
− Säsongen har varit riktigt bra får jag säga. Vi har ju ny ledarstab så det har varit lite nytt att jobba in men vi har haft fruktansvärt bra resultat den här säsongen.

Alla planer läggs till perfektion dagarna innan finalen. Sen på fredag samlas laget för lunch på Restaurang Heat innan färden går vidare till Globen. Väl på plats drar materialarna snabbt till omklädningsrummet.
− Vi börjar materialförberedelserna redan på fredan, när vi kommer dit får vi tillgång till omklädningsrummet så då börjar Jörgen och jag förbereda redan där. Sen fortsätter det några timmar före match då förbereder vi för grabbarna med allt som ska ordnas, säger Roger Söderlund.

Medan Jörgen och Roger förbereder i arenan ser KB till att allt flyter på för laget. Alla ackrediteringar ska ut, laget ska checkas in på hotellet, spelare ska iväg på presskonferens och tekniskt möte väntar. Laget kommer också få chansen att känna på golvet under fredag och förbereda sig mentalt.

När väl dagen D kommit är Jörgen och Roger igång tidigt. Flera timmar innan match ska de sista detaljerna i omklädningsrummet fixas.
− Allt ska funka, allt ska finnas. Vissa i laget, jag nämner inga, men de har sina idéer om hur de vill ha det och allt ska vara på plats och det är vår uppgift. Ingenting ska gå snett, allt ska gå som de vill ha det, säger Jörgen Karlsson.

Under matchen hoppas alla tre kunna ta några ögonblick och njuta av stunden och att det toppas med guldsmak.
− Jag hoppas ju naturligtvis att det blir en riktigt häftig final och att det är vi som står där som slutsegrare, säger Roger Söderlund.

Hur stort skulle det vara för laget bakom laget med nytt SM-guld?
− Nämen hur stort som helst, det är därför man håller på. Det är ju det här finrummet man vill vara i med Storvreta, toppen av serien, vinna serien och åka land och rike runt då vill man nå hela vägen. Det är det som är drivkraften i det hela. Det är en grym grupp, vi har jävligt roligt, det funkar bra i staben, alla hjälps åt och vi ska åt samma håll, säger Jörgen Karlsson.

Nu på lördag är det dags! Storvreta mot Falun i SM-finalen. Matchen drar igång 15:15 och några timmar senare vet vi om KB, Jörgen och Rogga kan fira ett nytt guld.

Foto högst upp från vänster Roger Söderlund, Jörgen Karlsson, Kent Bäckström