Distinkt derbyseger efter hattrick av Hammar!

15 oktober 2017 19:17
Dam

Det blev seger i Uppsala-derbyt mot Sirius i division 1 GUD med 7–4 efter att Storvreta målat tidigt och ofta. Storvreta gick ifrån till 3–0 och behöll sen ledningen hela matchen.

Den första perioden är händelse- och målrik. Storvreta sätter gasen i botten från start och efter dryga elva minuter av den första perioden har Storvreta gått ifrån till 3–0 efter mål av Felicia Wallin, Frida Wennberg och Johanna Larsson. Samtidigt som det offensiva spelet växlat upp står Johanna Åkerfeldt för flera avancerade räddningar under perioden. Dock lyckas hon inte få stopp på Sara Orebrands skott från slottet, 3–1. Men innan perioden är över kan Linnéa Hammar vägga med Erica Palmeby och sprätta upp 4–1 i krysset.

Sirius Sara Berggren och Storvretas Johanna Larsson får båda kliva av under den första perioden under olika sekvenser för skada.

Den andra perioden blir inledningsvis målsnål och de riktigt heta chanserna uteblir men när Storvreta får chans i powerplay hittar Amanda Gezelius till Felicia Wallin som drar in 5–1. Men strax därefter kan Sirius reducera till 5–2 genom Amanda Armstrand. Detta ger Sirius rejält med energi och de ligger på hårt. De hinner även med 5–3 via Minna Ramsell innan den andra perioden är över.

I den tredje perioden har båda lag växlat upp och chanser radas upp. När klockan närmar sig fyra minuter av den tredje skjuter Hammar utifrån och bollen letar sig in, 6–3. Det är också Hammar som står bakom 7–3 målet och ett fullbordat hattrick. Sirius kan tröstmåla på en distinkt straff av Sara Årehed men närmare än så kommer man inte. Hammar är dessutom nära att sätta ett fjärde mål men kommer inte runt målvakten med under minuten kvar av matchen. Storvreta IBK vinner derbyt med 7-4 och är fortsatt obesegrade denna säsong. Dessutom leder Storvreta nu division 1 GUD.

Matchstatistik Storvreta IBK vs IK Sirius IBK 7-4

Närmast väntar bortamatch mot Alunda IBF nu på fredag klockan 20:00 i Olandshallen.