Idag 1 match
Måndag

Storvretaseger i seriefinalen mot Falun!

27 januari 2018 17:25

Nästan 2000 åskådare bjöds på innebandy i världsklass när Storvreta tog hem mästarmötet mot Falun med hela 8-3. Även om matchen belyste Storvretas bredd kan man inte undgå att nämna Albin Sjögrens hattrick. Och nu går Storvreta in i uppehållet som serieledare.

Seriefinalen är precis så het och känslosam som man kan förvänta sig och varje närkamp är intensiv och aggressiv. Spelet böljar och både Viktor Klintsten och Johan Rehn står för några fina räddningar i inledningen. Det är Falun som hittar nätet först när Omar Aldeeb kommer fri och kan placera in 0-1 efter dryga fyra minuter av matchen. Men bara några minuter senare kvittar Albin Sjögren när han drar in 1-1 från nära håll. Sen har Storvreta ett visst grepp om matchen och bland andra Valdemar Ahlroth och Niklas Winroth har riktigt farliga chanser. Periodens slutminuter blir dramatiska. Först sätter Michael Jansson 2-1 på volley, mycket snyggt, och strax efter kommer 2-2 genom Malte Lundmark.

Den andra perioden är minst lika händelserik som den första. Det tar under två minuter för Emil Helmrich att ta tillbaka ledningen för Storvreta efter ett fint mål inplacerat från nära håll. Efter 4:14 kommer också 4-2 när Sjögren skjuter långt utifrån och sätter den lågt på bortre. Men när Storvreta spelar powerplay kan Simon Cederström vinna bollen och komma fri med Klintsten och sätta 4-3. Storvreta avslutar sen perioden med tre obesvarade mål. Först kan Henrik Stenberg sätta 5-3 följt av att Sjögren fullbordar sitt hattrick och publiken är i extas! Stämningen i IFU Arena är helt otrolig och blir inte sämre när Jimmie Pettersson avslutar perioden med att sätta 7-3 i powerplay.

I den tredje perioden gasar båda lagen. När Victor Andersson får vila för protest mot domslut ser Falun sin chans. Men istället för reducering passar Niklas Winroth på att sätta 8-3 i numerärt underläge! Nu lever sig publiken med mer än någonsin, leda av Red Eagles ser publiken till att stämningen i IFU är magisk. När väl Falun får press i Storvretas zon så kämpar Storvretas försvarare något otroligt och när Faluns spetsar får igenom avsluten står Klintsten i vägen. Inte minst hemjobbet imponerar när spelet böljar som värst. Mitt i perioden har Storvreta rejäl press och Sjögren har bud på ett fjärde mål. Men det blir inga fler mål och Storvreta får nöja sig med en 8-3 seger.

Matchstatistik Storvreta IBK vs IBF Falun 8-3

Därmed är Storvreta serieledare inför uppehållet. Närmats väntar uppehåll för VM-kval. Albin Sjögren, Robin Nilsberth och Tobias Gustafsson kommer bege sig till Nitra i Slovakien 31 januari-4 februari för att se till att Sverige kan tampas om VM-guldet i Tjeckien i december.

Efter VM-kvalet väntar bortamatch mot Höllviken den 11 februari, en match ni ser på www.sslplay.se för 89:- eller köp gärna månadsabbonemang för 249:-, senast 31 januari, och välj att stödja Storvreta IBK. Nästa hemmamatch är mot Pixbo Wallenstam tisdag 13 februari 19:00 i IFU Arena.