06 Jan 1 match
13 Jan 1 match
22 Jan 1 match
27 Jan 1 match

Stefan Forsman ”Kommer bli jättehäftig inramning”

24 januari 2018 18:50

Imorgon, torsdag, är det dags för derby i IFU Arena 19:00. IK Sirius IBK tar emot Storvreta IBK i en fullsatt arena och det verkar bli en riktig innebandyfest! Inför innebandyvärldens största derby har vi tagit tempen på Stefan Forsman.

Snart derby men om vi börjar med matchen mot AIK, vad hände egentligen?
─ Ja, jag vet inte, det var lika oväntat för mig. Jag tycker vi kom ut galet starkt. Vi hanterade matchförseningen bra och kom ut och får fullträff ett tag med spelet, det tar tungt på dem. Sen har de svårt att starta om och de kommer aldrig ur det där riktigt, säger Stefan Forsman.

Det har varit en del rotation i formationerna, hur är tankarna bakom?
─ Vi har ju haft Rudd på väg tillbaka och så har vi en möjlighet, då vi skaffat oss ett fint läge i tabellen, att utforska truppen och se hur ska vi göra oss ännu bättre, vilka möjligheter har vi att jobba med? Det har vi valt att göra under januari. Vi tycker oss se att kan vi göra laget lite bredare när vi startar så att vi kan använda tre femmor längre så tror vi att det är en fördel för oss. Det har vi tittat på och jobbat med nu då.

Hur kommer det se ut framöver?
─ Nej men jag tycker vi fortsätter med det. Vi har ju två matcher på kort tid nu och ska använda mycket folk, vara breda och sen får man se hur matcherna utvecklar sig, säger Stefan Forsman.

Som du säger, två matcher på kort tid, först ut, derby, vilka känslor ger det?
─ Nu är det häftiga matcher! AIK väcker ju också känslor så det är tre häftiga matcher efter varandra. Nu kommer Sirius och sen kommer Falun med den dynamiken det innebär så det är jättehäftigt! Derby är häftigt såvida till att det blir så mycket prestige, så det blir mycket kamp och mycket surr kring just den matchen. Matchen har cupkaraktär och att man vill vara bäst, den känslan är häftig!

Det snackas om fullsatt i IFU Arena hur kommer det vara tror du?
─ Det tror jag det kommer bli och jag tror det kommer bli jättehäftig inramning, det ser jag verkligen fram emot!

Sen på lördag Falun?
─ Då är det vår inramning! Då är det rött och svart i hallen, då är det IFU på riktigt på något sätt så då känns det ännu häftigare!

Men vad tror du kommer krävas för seger i derbyt?
─ Att vi vågar spela! Jag tycker det handlar om att kunna hålla huvudet under kontroll och våga spela vårat spel precis som vi gjorde mot AIK, där vi trummar på. Inte funderar på konsekvenser utan hålla oss levande och i nuet i matchen. Orkar vi hålla oss levande och nuet i matchen mot Sirius också så har vi större chanser att vinna, säger Stefan Forsman.

Men vågar man hoppas på en lika explosiv öppning som mot AIK?
─ Nej, det tror jag inte man kan göra. Det där händer då och då men kan vi spela och genomföra spelet på det sätt vi gjorde mot AIK, att hålla det spelet där vi sätter matchen i gungning och håller i den och håller oss levande i den, kan vi spela på det sättet då ökar våra chanser att vinna.

Derby går igång 19:00 i IFU Arena på torsdag. De som inte lyckats säkra biljetter till kvällens match kan se matchen på SSLplay här. En match kan ses för 89:- men teckna gärna månadsabbonemang för 249:- och välj att stödja Storvreta IBK.

Nästa hemmamatch är redan på lördag då det är mästarmöte med Falun 15:00, köp biljetter till matchen mot Falun här.