06 Jan 1 match
Måndag
22 Jan 1 match
27 Jan 1 match

Fyra från Storvreta IBK till World Games!

26 maj 2017 08:13
Adam Troy

Den 27–30 juli kommer Svenska Herrlandslaget och fem andra nationer vara med i multisporteventet The World Games i Wroclaw i Polen. Det är för första gången innebandyn är med som en officiell medaljsport och fyra från Storvreta IBK är uttagna till svenska herrlandslaget som ska delta.

Viktor Klintsten, Tobias Gustafsson, Mattias Samuelsson och Robin Nilsberth är uttagna från Storvreta IBK.

– Redan när jag tog ut bruttotruppen hade jag i åtanke att det kommer att handla om rutin från stora matcher och VM-turneringar när jag tar ut den slutgiltiga truppen. När vi ska spela så många matcher på få dagar kommer det krävas mycket av spelarna, säger Mikael Hill i en pressrelease.

The World Games är ett steg mot att innebandyn ska kunna bli en OS-gren i framtiden och Sverige vill visa att innebandyn från dess bästa sida.

– TWG är jättestort. Det är ett fantastiskt evenemang med flera tusen aktiva som delar. Att få vara en del av det kommer sannolikt bli ett minne för livet, och att uppleva de här matcherna kommer att bli otroligt häftigt. Men också att vistas i en miljö med elitidrottare från hela världen blir mäktigt. Det är något jag ser fram emot, fortsätter Mikael Hill.

Noterbart är att matchtiden kommer vara 3x15 minuter och att vare nation får ta ut tolv utespelare och två målvakter.

Så här har Mikael Hill kommenterat Storvreta IBK:s uttagna spelare: Viktor Klintsten, Storvreta IBK – Det är en spelare som har visat på klubblagsnivå att han tar klivet upp i de stora matcherna. Han hade ett fantastiskt 2016 med SM- och Champions Cup-guld. Viktor gjorde bra ifrån sig i Euro Floorball Tour i Växjö i höstas. Det ska bli spännande att se honom i internationell miljö igen.

Tobias Gustafsson, Storvreta IBK – Han har vuxit ut till en världsback. En av VM-finalens allra bästa spelare och gjorde en enormt bra insats i Euro Floorball Tour i april.

Robin Nilsberth, Storvreta IBK – Det är en av de stora ledarna i landslaget. Han kan landslaget perfekt. Spelet, gruppen, allt. Han är jätteviktig för oss.

Mattias Samuelsson, Storvreta IBK – Han är truppens äldsta spelare, som personifierar ett modernt backspel främst av alla. Han är en väldigt bra ledartyp.

Läs mer på innebandy.se här.

Hela truppen och spelschema: Målvakter Viktor Klintsten, Storvreta IBK Måns Parsjö Tegnér, IBK Dalen

Utespelare Tobias Gustafsson, Storvreta IBK Robin Nilsberth, Storvreta IBK Mattias Samuelsson, Storvreta IBK Emil Johansson, IBF Falun Rasmus Enström, IBF Falun Alexander Galante Carlström, IBF Falun Johannes Larsson, IBF Falun Kim Nilsson, FBC Kalmarsund Johan Samuelsson, Unihockey Tigers Langnau Kasper Hedlund, Mullsjö AIS Rasmus Sundstedt, HC Rychenberg Jonas Svahn, IBK Dalen

Spelschema: Sverige-USA, 28 juli 12.00 Sverige-Schweiz, 28 juli 20.00 Semifinal, 29 juli 14.30/17.00