03 Mar 2 matcher
09 Mar 2 matcher
Idag 1 match

Övertidsseger i den tredje kvartsfinalen!

19 mars 2018 21:30

Helsingborg kunde ännu en gång ta en ledning och hålla den inför den tredjeperioden. Denna gång stod det 1-4 efter två. Men Storvreta vann sen den tredje perioden med 3-0 och på övertid kan sen Albin Sjögren avgöra, 4-5.

Precis innan matchen drar igång skriver Robin Nilsberth under för två nya år i Storvreta.

Den tredje kvartsfinalen börjar som så många andra av Storvretas matcher där Storvreta pressar och Helsingborg söker spelvändningar. Men det är i etablerat anfall som Mika Kohonen kan trycka in 0-1 efter 6:19 av den första perioden. Efter att Storvreta överlevt ett numerärt underläge kan sen Alexander Rudd hitta till Nicklas Paulsson som trycker in kvitteringen till 1-1. Några av de vassaste chanserna tillhör sen Helsingborg som när Jonathan Nilsson kommer fri men Viktor Klintsten är följsam och räddar. Men Fredrik Azelius ger Helsingborg ledningen med 1-2 med strax under åtta minuter kvar av perioden. Det blir också resultatet efter den första perioden.

I inledningen av den andra perioden får Storvreta chans i powerplay. Niklas Winroth trycker sånär in kvitteringen. Den andra perioden blir tidvis riktigt fysisk och riktigt grinig. När vi närmar oss periodens mittpunkt kan Andreas Lindholm utöka Helsingborgs ledning till 1-3. Dryga fyra minuter senare kommer också 1-4 genom samma Lindholm fast denna gång i numerärt överläge. Lindholm fortsätter sen vara i centrum då han åker ut för slag med sju sekunder kvar av perioden.

Sen fortsätter Storvreta visa upp explosiva tredjeperioder. Blott 41 sekunder in trycker Tobias Gustafsson in reduceringen till 2-4. Storvreta får sen ytterligare läge i powerplay och denna gång hittar Robin Nilsberth krysset efter 7:38, 3-4. Jimmie Pettersson kan sen fullborda comebacken dryga halvvägs in i perioden. Helsingborg får läge i powerplay i slutet av perioden men matchen går till övertid.

Det tar exakt fyra minuter av övertiden för målkungen Albin Sjögren att trycka in segermålet. IFU Arena som har kokat matchen igenom exploderar av glädje.

Matchstatistik Storvreta IBK vs FC Helsingborg 5-4 på övertid.

Storvreta har nu 3-0 i matcher och läge att avgöra borta på torsdag. Matchen drar igång 19:00 och ni ser den på SSLplay.