Förlust borta mot FC Helsinborg

22 november 2017 20:35

Första förlusten under ordinarie tid är ett faktum efter 5-4 borta mot Helsingborg. Storvreta var nära att plocka ikapp ett 5-1 underläge men föll på målsnöret trots stor press under tredjeperioden.

Lagen växlar chanser tidigt, Niklas Winroth är på gränsen att trycka in en hög boll bakom Jonathan Edling i Helsingborgs mål men bollen går utanför. För Helsinborg kommer Linus Nordgren med fart upp längst mitten och trycker ett avslut mot Viktor Klintsten som räddar. Efter dryga åtta minuter får Storvreta chansen i powerplay. Men efter ett förlorat tek snappar Edling upp bollen och gör ett långt utkast till Fredrik Azelius som kommer fri och får bollen förbi Klintsten. Helsingborg gör även 2-0 i den första perioden när man spelar i numerärt överläge och Nordgren hittar en diagonal till Daniel Sebek som väntar på bortre och sätter den i öppen kasse.

I den andra perioden fortsätter Helsingborg hitta vassa avslut. Allt som oftast skapar Storvreta press i Helsingborgs zon och Helsingborg fångar upp bollen och kontrar. Men 3-0 kommer i powerplay då Andreas Lindholm väggar med Nordgren och sätter den från slottet efter 8:19. Under två minuter senare skottar Filip Stenmark från backplats och Niklas Winroth fångar upp returen och reducerar till 3-1. Men Helsingborg rundar av perioden med två mål där det andra kommer med blott fyra sekunder kvar av perioden genom Jonathan Skoglösa.

I tredje perioden har Storvreta längre och längre perioder av press i Helsingborgs zon och dryga fyra minuter in i perioden kommer utdelningen. Albin Sjögren hittar en diagonal rakt igenom Helsingborgs försvar och Robin Nilsberth slungar in reduceringen till 5-2. Strax efter reduceringen kommer Azelius fri i fart men Klintsten räddar. Efter 6:43 får Storvreta frislag en liten bit innanför halva plan, Jesper Berggren lägger upp bollen och trycker upp ett slagskott i krysset, 5-3. Därefter börjar spelet bölja rejält med chanser åt båda håll. Efter 12:35 kommer Nicklas Paulsson i en spelvändning och hittar in till Stenberg som sätter 5-4. Samma Stenberg får sen ta hand om en straff efter 18:18 men Edling räddar. Storvreta har sen fortsätt rejäl press, trots att man får en utvisning mot sig, men lyckas inte näta igen. Det blir säsongens första förlust under ordinarie tid, 5-4.

Matchstatistik FC Helsingborg vs Storvreta IBK 5-4 Mattias Samuelsson var sjuk och missade matchen men räknas vara tillbaka till helgen!

Närmast väntar en ny publikfest i IFU Arena! På söndag kommer Höllviken IBF på besök och matchen drar igång 16:00. Köp dina biljetter här.