Linnéa Aveholt: Det är fantastiskt roligt

16 juni 2017 13:40
Summercamp

Under Fyrisgårdens Summercamp där ungdomar med funktionsnedsättningar får pröva nya aktiviteter har Linnéa Aveholt varit med som en av Storvretas ledare och hon berättar lite om hur veckan gått.

– Jo men det har gått jättebra tycker jag. Det är fantastiskt roligt och det är full fart på alla som är med. Alla verkar väldigt nöjda och glada och det är det som är huvudsaken med detta läger, så det känns bra, säger Linnéa Aveholt.

Vad är Storvretas del i det här lägret? – Vi har ju lite ledare med, vi sköter maten via Heat, har hjälpt till med material bland annat, vi är med som assistans till Fyrisgården. ** Vad är viktigt den här veckan?** – Lite som jag var inne på tidigare är att ha det viktigaste. Sen att alla får vara med utifrån sina egna förutsättningar och utvecklas i sin egna takt.

Vad ger den här veckan ledarna? – Jag tror det ger jättemycket. Jag tycker det är jättekul, det är utvecklande för mitt ledarskap också man får hela tiden bredda på sina idéer och sina övningar och sådär och se till att alla kan vara med utifrån sina egna förutsättningar, säger Linnéa Aveholt.

Vad får de göra mer än att spela innebandy? – Vi har ju olika grupper så det finns foto, skapande, lite dans så nu här på eftermiddagen ska några ha zumba och lite musik.

Finns det saker man kan ta med sig till nästa Summercamp vecka? – Ja men självklart! Jag tycker det här är väldigt bra uppstyrt och det är viktigt att kunna erbjuda flera aktiviteter än innebandy för deltagarna blir trötta i både ben och huven och då är det bra att kunna erbjuda lite annat också, säger Linnéa Aveholt.

På kommande Summercamp och Daycamp är Linnéa Aveholt dessutom huvudansvarig så det har varit en perfekt uppvärmningsvecka.