Amanda Gezelius ”Hagunda är nog rejält revanschsugna”

16 februari 2018 18:55
Dam

Storvreta IBK är klara för kval till allsvenskan. Lagkapten Amanda Gezelius berättar om tankarna inför kval och lördagens derby mot Hagunda!

Kvalet säkrat, hur känns det?
─ Det känns väldigt skönt såklart. Vi har ju tänkt på kvalet sen försäsongen drog igång så det är väldigt kul att kvalet bara är dryga månaden bort nu, berättar hon.

Hur tufft tror du kval blir?
─ Det kan bli väldigt tufft. Jag tror att vi kanske kan ha en av de tuffaste vägarna upp till Allsvenskan om vi kollar på motståndet. Jag tycker också det är svårt att avgöra hur bra vi står oss mot de andra topplagen i division 1 även om vi verkligen går som tåget i vår serie. Vi har några träningsmatcher inplanerade inför kvalet som kommer bli viktiga för oss.

Närmast derby mot Hagunda, vad tror du det blir för matchbild?
─ Jag hoppas och tror att den blir helt annorlunda än första mötet. Första mötet var det ganska långt ifrån derbykänsla och vi tog en säker vinst. Hagunda är nog rejält revanschsugna. Jag tror på mycket bollinnehav för oss och att Hagunda får jobba med kontringar och fysiskt spel.

Vilka bitar kommer ni fokusera på?
─ Vi har fått jobba mycket med att hålla fokus och intensiteten när vi har så mycket boll. Jag tror att det fortsatt kommer vara nyckeln för att inte fastna i anfallszon och bli för bekväma. Det är kul att ha så mycket bollinnehav men också en utmaning att alltid försöka skapa tryck och vara kreativ. Vi får se vilket typ av försvar Hagunda ställer upp med, fortsätter Amanda Gezelius.

Vid vinst säkras seriesegern, vad talar för vinst?
─ Att vi spelat 19 seriematcher utan förlust och så vet vi att vi alltid kan växla upp en nivå till, eller 3 till om det är så.

Imorgon, lördag, 16:00 spelar Storvreta IBK derby mot Hagunda IF i division 1 GUD på plan A i IFU Arena, vi ses där!